Sopi installál

Nem szépítenek, nem finomítanak, rögzítenek – interjú Schopp Ildikóval

Schopp Ildikó több mint tíz éve dolgozik művészetpedagógusként a Műcsarnokban és egyéb képzőművészeti kiállító helyeken. A kiállítótérben megvalósult művészetpedagógia foglalkozásokon fogad gyermekeket és felnőtteket egyaránt, de visszatérő látogatói a halmozottan hátrányos helyzetből érkezők, illetve a fogyatékossággal élők szervezett csoportjai is. Idéntől az E10 kiállításaiban is tart foglalkozásokat. Emellett a Körbejárom a világomat című, a Teri a Házban nőnapok rendezvénysorozatunk kiállításának a kurátora és a keresztanyja is. Installálás közben és a megnyitó után beszélgettünk vele.

 

Mit tudtál a két művészről, mielőtt az E10 felkért a Körbejárom a világom című tárlat megrendezésére?

SI: Tulajdonképpen csak kevés információm volt az alkotókról Maomi Neven Du Mont képi világát ismertem, mert egy közös ismerősünknél sokszor láttam a képeit. Csapó Ida munkáival csak az interneten ismerkedtem, láttam, hogy volt a Feri-ben kiállítása megnéztem néhány vele készült interjút mielőtt személyesen találkoztunk.

 

Mi vezetette a tekinteted, amikor a két művésztől alkotásokat válogattál?

A legnehezebb a kettőjük közötti kapcsolat megtalálása volt. Sokat néztem a munkáikat, igyekeztem az alkotói motívumaikban megtalálni azt, amit felhasználhatok, amivel tematizálhatom a kiállítandó anyagot. Hiszen totálisan más, ami a két alkotó munkáit mozgatja. Kavargott a fejemben több szál is. Az első gondolatom a kifelé és a befelé ellentétre épült volna, és ebből maradt valami a megvalósult válogatásban, de később finomodott, letisztult az egész a személyes találkozás és a munkák átnézése során. Ami számomra összefonta a két alkotót és segített, az a szösz lett; a mitológiai Párkák/Morják történetéből, az a nélkülözhetetlen hozzávaló, amiből életünk eseményeinek szálai fonódnak.

 

Miben különböznek egymástól Maomi és Ida? Miben hasonlítanak?

Amíg Ida munkái a felmenő családi történetek feldolgozásában mélyül el, addig Maomi az éppen aktuális helyzetek megörökítésén dolgozik, “dokumentál”. A hasonlóságot az önreprezentációban fedeztem fel; nem szépítenek, nem finomítanak, rögzítenek egy – egy állapotot.

 

Mennyire szóltak bele ők a válogatásba?

Rendkívül együttműködő partnerek voltak, teljesen szabadkezet kaptam a válogatásban.

Hogyan installáltad a kiállítást?

Az Eötvös 10 pincegalériája nagyon vonzó, de a képek elhelyezése nem volt könnyű, mivel a boltívek és a belmagasság kereteket szabtak. Ráadásul Ida munkáit teljesen elnyelte a téglafal, így ezeket feltétlenül térben kellett elhelyeznem, hogy megfelelően prezentáljam.

Elsősorban Szerdahelyi Julia segített, aki a szervezésben is a partnerem volt, plusz az alkotók, Derényi Janka, az Eötvös 10 technikusai és Gyergyák Kati kulturális szervező segítették az installációk megvalósítását. Köszönöm mindenkinek!

 

Olyan lett, amilyet szerettél volna?

Igen, a kezdeti nehézségek leküzdése után azt hiszem, mondhatom, hogy sikerült. Olyan lett és ebben egyetértett velem mindenki, aki dolgozott a kiállításon.

 

Mire számíthatunk a tárlatvezetéseken?

A programra jelentkezők két különleges anyaggal ismerkedhetnek meg, két izgalmas alkotó munkáival, és azt is el tudom képzelni, hogy a művészetpedagógus felülírja bennem a frontális, hagyományos tárlatvezetést és egy kis interakcióra is sor kerülhet, meglátjuk. Nagyon készülök, és várom az alkalmakat.

 

Milyen programokra várod még a közönséget az E10-be?

Művészetpedagógiai foglakozásokra, vagyis az Eötvös 10-ben látható kiállítások közös felfedezésére. Ennek a kiállításnak a záró tárlatvezetésére és a záró Ujj Zsuzsi koncertre is természetesen.

 

-sisso-

Scroll to Top

Sweet 90s multikulti farsang az Eötvös10-ben

Február 3. 20.30

Tisztelt érdeklődők!

Ma esti, december 7-i LEHETETLEN – Hajnóczy Soma estünk betegség miatt elmarad! Megértésüket köszönjük!