Partizán filmklub
12.30 19:00-21:00
A Partizán NEVEM: SENKI Filmklub utolsó vetítésén rituális tánccal ünnepeljük a színészetet! Egy amerikai kísérleti film és egy hollywoodi szuperprodukció kerül egymás mellé a performansz, a kalózok és az erotika jegyében. Mi ejt rabul a színészetben? Hogyan ébreszt vágyat a színész, és hogyan vált Judy Garland queer ikonná? A vetítés után maradjatok a beszélgetésre, hogy megosszuk egymással a tapasztalatainkat!
CHUMLUM (Ron Rice, 1963) 24 perc
THE PIRATE (Vincente Minnelli, 1948) 102 perc
Tánc, kalózok, erotika: Két film, amelyek témája a szexuális vonzalom, a tudatmódosult állapot, a társulatiság. Semmi sem az, aminek látszik, a színészet behálóz és elbódít, ahogyan azt a Rice hálói között vergődő-táncoló színészeken, és a régi mesék regényes kalózába szerelmes Judy Garlandon is látjuk. Látványos díszletek és színházias kellékpark segítenek abban, hogy szűkös szobák és profi stúdiók a bizonytalan fedélzetet, a tengeri szellőt, a bátor kalózok veszélyes életét idézzék.
Ron Rice és Vincente Minnelli: Ron Rice a hatvanas évek elején a New Yorki-i és kaliforniai kísérleti filmes színtér fontos figurája volt, korai halála miatt mindössze öt filmet készített. Rice a Normal Love című soha be nem fejezett munkából inspirálódott – ebből nőttek ki Andy Warhol es Tony Conrad más filmjei is –, a Chumlumban pedig a camp sztárrendezője, Jack Smith is feltűnik színészként.
Minnelli musicaljében Judy Garland minden idők legveszedelmesebb kalóza iránt vágyakozik, Gene Kelly pedig pofátlan színészként mindent megtesz, hogy megszerezze magának a legcsodálatosabb színésznőt. Ideálokba szerelmesek: a forró nadrágban egy rúd körül pörgő Kelly a férfiszépség fantáziájaként, a transzba esett Garland pedig a színésznő tökéletes állapotaként bontakozik ki a filmben.