“A reklám, az utcai plakát a mindennapokban bennünket érő vizuális hatásként maga is tárgya a pop-artnak. Ezért aztán ennek a művészeti irányzatnak a plakátokon való visszatükröződése sajátos megvalósulása mindannak, amit a pop-art művészek alkotásaikkal el akartak érni.
Ez a kiállítás csak felvillantani képes remek alkotásokat abból a nagyon gazdag plakátkínálatból, amelyben felfedezhető a pop-art közvetlen vagy közvetett befolyása. A pop-art irányzat hatását világosan tükröző alkotások mellett a látogató intellektuális kalandja lehet megtalálni ennek a művészeti stílusnak a jegyeit azokon a plakátokon is, amelyekről ez nem rí le már messziről.
Kemény György „Szép lányok, ne sírjatok!”, Ernyei Sándor „Conrack” vagy Darvas Árpád „Becsületbeli ügy” plakátja rögtön megidézi számunkra Andy Warhol vagy Roy Lichtenstein alkotásait. A pop-art hatása azonban azokon a magyar filmplakátokon is tetten érhető még a 70-es évek végén vagy a 80-as években is, amelyeket nem mondanánk pop-art stílusúnak. Bányai István „Rosszemberek” plakátjának nagyon erős képregényszerűsége vagy a Terv cigaretta doboza ugyanúgy ennek az irányzatnak a kisugárzását tükrözi.
A híres pop-art művészek koncepciója és stílusa hatott a magyar plakátművészetre is. A 60-as évektől gyakran visszaköszönnek az akkor nálunk széles körben még kevésbé ismert stílusjegyek, alkotói módszerek a hazai kereskedelmi és filmplakátokon. Ennek eredményei gyakran olyan plakátok lettek, amelyek úgy hatnak, mint egy pop-art alkotás. Más esetekben pedig egy-egy alkotói módszer, technika érhető tetten olyan plakátokon is, amelyekről elsőre nem a pop-art jut az eszünkbe.
A pop-art művészeti stílusról
A pop-art a XX. század második felének legnagyobb hatású képzőművészeti irányzata. Leghíresebb művészeinek jellegzetes alkotói stílusa beivódott a mindennapok látványvilágába, és azok is rendszeresen találkoznak vele, akik talán nem is tudják, hogy ez a pop-artban gyökeredzik. Ezzel a pop-art lényegében beteljesítette azt, amiért létrejött.
A pop-art alkotók mindenki számára befogadhatóvá, átélhetővé akarták tenni a művészetet. Képeik, szobraik tárgyává ezért azt tették, amivel mindenki találkozik nap mint nap: a bennünket körülvevő tárgyakat, árukat, reklámokat, képregényeket, újságokat és a tévében, moziban látott hírességeket. Pop-arttá tehát alapvetően a tárgya és nem a konkrét alkotói technikája alapján válik egy festmény, grafika vagy szobor. Ennek ellenére mára a pop-art meghatározó művészeinek alkotói módszere az, amire azt mondják: ez pop-art! Andy Warhol nagyon kontúros, kiégett, színezett fotókra emlékeztető alkotásainak, vagy Roy Lichtenstein képregényszerű, tiszta színekkel készült műveinek a stílusa ma már annyira elterjedt és kedvelt, hogy netes programokkal bárki készíthet magának ilyen pop-art képeket a saját fotóiból is pillanatok alatt.”
Tóth Levente plakátgyűjtő
Tárlatvezetések:
04.12. szerda 18.00-19.00
04.29. szombat 15:00-16.00
05.08. hétfő 18.00-19.00
05.14. vasárnap 17.00-18.00
A tárlatvezetésekre maximum 30 főt tudunk regisztrálni. Regisztráció: [email protected]