- Ez az esemény elmúlt.
Partizán Filmklub: a sport és a testkultúra vonatkozásában folytatjuk a szabadidő filmes értelmezését
11.02 19:00-22:00
Wege zu Kraft und Schönheit – Ein Film über moderne Körperkultur (Nicholas Kaufmann; Wilhelm Prager, 1925 – 3. rész) ‘16
La canta delle marane (Cecilia Mangini, 1961) ‘15
Montage V: How to Play Pinball? (Wayne D. Sourbeer, 1963) ‘6
Evasi (Franco Piavoli, 1964) ‘12
Hour Glass (Haile Gerima, 1971) ‘14
La canta delle marane (Cecilia Mangini, 1961) ‘15
Montage V: How to Play Pinball? (Wayne D. Sourbeer, 1963) ‘6
Evasi (Franco Piavoli, 1964) ‘12
Hour Glass (Haile Gerima, 1971) ‘14
Mi a sport etimológiája? Mit ír elő a szabadidőnkre nézve a szabványosított testkép? Hogyan alakítja át a sporttal töltött pihenést a tömegszórakoztatás és a technológia? Milyen szabadságot élnek meg a gyerekek, akik saját szabályok szerint működő – testi – közösséget alakítank ki maguknak? Mitől erőszakos a sport és mitől erőszakos az azt figyelő tekintet?
Többek között ezekre a kérdésekre keressük majd a választ a Partizán Filmklub szabaidővel foglalkozó programjának második alkalmán!
Önfeledt futás a szabadban, a testi érintkezés erotikus izgalma és az erőfölény sikerélménye a verekedésben, súlytalan lebegés a víz felszínén. A sport már a szó jelentésében (élvezet, vigasz, belefeledkezés, kiváltság, flört) is összefonódik a szabadidővel, a modern társadalom napi gyakorlatában pedig a leginkább szorgalmazott, – a szó jelentésével épp ellentétesen – hasznosnak vélt kikapcsolódási forma. Ebből következik, hogy a sport öröme a testi intenzitás és az ügyesség közvetlen tapasztalata mellett norma és termék, amely hozzájárul a fejlődéshez és a fejlődésre képes egyedek szelekciójához. A sport közvetítettsége persze nemcsak a sportoláshoz szükséges árukban mutatkozik meg, hanem magában a televíziós vagy más sportközvetítésekben. A meccsek és más sportesemények nézése a testedzés negatívjaként – helyhez kötötten, csak az észlelés, nem a testi részvétel számára felajánlva – ugyancsak tömegek szabadidejét töltik ki. A néző szabadideje alatt a sportoló dolgozik, vérét-verejtékét adja a néző tekintetének kielégítéséért.
Ezekhez hasonló eltérésekben, ellentmondásokban mutatja meg ez a rövidfilmprogram sport és szabadidő összefonódását, és azt, hogy ezt miként kommentálta és fűzte szorosabbra a film.
A Wege zu Kraft und Schönheit – Ein Film über moderne Körperkultur, amelynek a harmadik, ritmikus gimnasztikáról szóló epizódját vetítjük, bizonyos elemeiben protonáci testképet, antikkultuszt és stílust jelenít meg. Szélsőségesen modernitásellenes mű, a német természet és a természetes német élet megszállottja, miközben tökéletesre csiszolt képekben demonstrálja, hogy mi lenne a dolgunk a testünkkel a szabadidőnkben a kívánatos életvitel eléréséhez.
Szemben a német film elválasztott, kiállított, műtermi testeivel, a La canta delle marane-ban szinte csak egymás hegyén-hátán látjuk az alakokat. Cecilia Mangini – radikális avantgárd és az Olasz Kommunista Párt megbízott filmese – magukra hagyott, elvadult, ártatlan és kegyetlen, egymásra szerelmesen néző és egymás vérét akaró fiúkat filmez, akik a forró Rómából a folyópartra menekülnek, ahol sport és együttlét új szabályait alkotják meg.
A How to Play Pinball?-ban Wayne D. Sourbeer a gépesített sport, a flipper és más játékok esztétikáját tömöríti élénk színekben pompázó, a sebes vágást és a komor áttűnéseket váltó montázsában.
A film nemcsak apellál a néző tekintetére – mint a Wege zu Kraft und Schönheithoz hasonló nevelőmunkák –, hanem meg is örökíti azt. Franco Piavoli super 8-as főműve, az Evasi egy focimeccs közönségének reakcióit követi. Nemcsak a mimikákból és más gesztusokból lehet következtetni a pályán látható eseményekre: a nézők aktívan is visszatükrözik a játékosok agresszióját, verekedésben törnek ki.
Heila Gerima – etióp filmrendező, aki Los Angelesben tanult, ahol az.L.A. Rebellion nevű fekete filmes mozgalom egyik legfontosabb alkotója lett – Hour Glassában kilép az élvhajhász tekintetek ketrecéből a sportoló. A fekete kosárlabdázót annyira kizökkenti, amikor hirtelen fölfogja a fehér nézőkhöz képesti, a pályán is leképeződő alárendeltségét, hogy abbahagyja a sportot, és politikai szövegek olvasásába fog.
A SZABADIDŐ program november 23-án és december 13-án újabb vetítésekkel folytatódik.